jeudi 24 novembre 2022

Herečka Mirka Vydrová


Česká herečka Mirka Vydrová, nar. 28.06.1958 v Praze, je na skok v letošní nové edici policejního seriálu "Případy 1. oddělení", v zatím posledním příběhu "Loterie" (S03E12).
 
Mirka Vydrová, "Loterie" - Scan : Ken Seton

Když jsem měl v 70. letech rozepsanou studii o skutečné a pravdivé lidské tváři, přivedlo mě to nejprve do večerní školy pantomimy v pražské Redutě, která - jakmile jsem k pantomimě přičichl - se pro mě stala než přípravnou etapou. Potřeboval jsem jít dál ...

Mirka Vydrová, "Loterie" - Scan : Ken Seton

Silou vůle (myslím si dnes) a soustředění, jsem se dostal mezi hrstku vyvolených žáků "Lidové školy umění" pod vedením Ivana Vyskočila, sekce "Pantomima", a do rukou mima Jiřího Kaftana, herce Fialkova Divadla na zábradlí. Přijímací zkoušky by na první pohled dokázaly kdekoho odradit : herci, tanečníci, absolventi DAMU, konkurence byla velká a sál se zájemci o tříletou školu pantomimy byl plný. 
 
Mirka Vydrová, "Loterie" - Scan : Ken Seton

Já byl v té době spíše psavec (což mě ostatně k pantomimě přivedlo) a zdaleka ne herec. Přesto, jak roční přípravka v Redutě, kterou vedla Kaftanova bývalá žačka, tak i všechen čas strávený v tělocvičně malostranské školy, jíž se říkalo U blbečků, vše co jsem se tam od Kaftana naučil, jakobych později našel ve Francii a mohl uplatnit v několika policejních seriálech a filmech.*
 
S herečkou Miroslavou Vydrovou jsem se před lety seznámil právě v pražské škole pantomimy. Jsem nesmírně rád, že jsem ji opět potkal, byť jen na skok na ekranu. Vím o ní také, že má svůj divadelní program pro děti. A přeji jí, aby se jí i nadále dařilo !

____
*/ Ve velké mezinárodní koprodukci filmu "Bídníci" jsem hrál kováře. Naposledy jsem hrál v satirickém filmu pro "Groland" (v produkci Canal Plus), kde jsem po 2000 letech znovu ukřižoval Krista (díky pantomimě a znalosti Mejercholdova odvratného pohybu). Tím jsem také s filmováním skončil, protože se na nás příliš začalo šetřit.


-    -    -    o    -    -    -

Autor Jaroslav Švehla (1901-1991) :
 
Švehla Jaroslav : Tisícileté umění pantomimy : ukázky z dějin pantomimy ; Vydal Melantrich, DF-estetika divadelní a filmové tvorby ; Praha 1989 ; 210 stran, ilustrováno ; ISBN 978-8070230244

Švehla Jaroslav : Deburau, nesmrtelný Pierot : legenda a skutečnost o Janu Kašparovi Deburauovi a jeho význam ve vývoji světové pantomimy ; Úvod : Ladislav Fialka ; Vydal Melantrich ; Praha 1976 ; 347 stran, ilustrováno ; ISBN  978-8306005578
(Nota : Deburau, Jean Gaspard, žil v letech 1796-1846)
 
(24.11.2022)