lundi 21 août 2023

21. srpen 1968


Rozhlas běžně končil ve dvě hodiny ráno, ale 21. srpna 1968 tomu bylo jinak. V 01:55 se ozvala slova, která se řadě lidí navždy vryla do paměti. Vladimír Fišer oznámil obyvatelům Československa, že hranice jejich země překročila vojska Varšavské smlouvy. : "Vážení posluchači, zůstaňte u svých přijímačů ... "

Den invaze z USSR, Bulharska, Maďarska,
NDR a Polska - Crédit photo : rozhlas

Ano, po půlnoci se dal do dvou hodin poslouchat hudební pořad "Kolotoč" a někdy jsem se sluchátky na uších usnul. Té noci mě však probudil Sbor vězňů z opery Giuseppe Verdiho "Nabucco". Překvapilo mě, proč je Verdi v "Kolotoči", rozsvítil jsem lampičku, bylo něco po půl druhé ... Něco se děje, napadlo mě (kdo zná libreto, pochopí), spustil jsem bosé nohy na podlahu. A pak se ozval ten hlas, jak uvedeno výše.

Naproti lůžku visela na zdi posilovací pera z nichž jsem pokaždé jednu spirálu při cvičení vyndával. Vstal jsem a té noci jsem je několikrát natáhl bez problému všechny čtyři !

(21.08.2023)