vendredi 5 mai 2023

Leskovice 1945


Il y a 78 ans, un soulèvement anti-nazi a commencé à Vysočina, à la fin de la guerre ...

"Leskovice" était le titre de travail d'un ensemble de notes et de photoraphies de repérage pour le scénario du film du même nom. Ils font partie des documents saisis chez moi par la StB (y compris ma machine à écrire) lors d'une perquisition en juillet 1977, qui fut précédée de plusieurs mois de surveillance.

Před 78 lety začalo na Vysočině protinacistické povstání, vedoucí k vypálení Leskovic ... 

"Leskovice" byl pracovní název souboru poznámek a fotografií k rozepsanému scénáři stejnojmeného filmu. Tvoří součást dokumentů mně zabavených StB (včetně psacího stroje) při domovní prohlídce v červenci 1977, jíž předcházelo několikaměsíční sledování.

Leskovická kaplička - Crédit photo : obec

Fotografie coby repérages pro další práci jsem pořizoval v lese a v terénu při silnici vedoucí od Leskovic na Pacov, na základě matčiných vzpomínek z konce války. Rodina tehdy žila v Nové Cerekvi. Noviny z roku 1945 a 1946, které zmiňovaly jak k leskovické tragédii došlo, byly po roce 1948 veřejnosti záměrně znepřístupněny.

Do tzv. zvláštních fondů mohli nahlédnout jen zaměstnanci knihoven a čtenáři se zvláštním povolením. V březnu 1977 jsem se vypravil do pelhřimovské knihovny na náměstí. Vyžádal jsem si do čítárny zmíněné noviny s tím, že pracuji v oddělení časopisů Státní knihovny v Praze.

Obdržel jsem část dokumentů, načež si knihovnice ověřila, že v Klementinu už nepracuji. Další mi odmítla ke studiu poskytnout. Opustil jsem tudíž knihovnu a uchýlil se do protější cukrárny, odkud jsem zanedlouho spatřil vůz VB, který u knihovny zastavil ...

Film "Leskovice" měl ukázat, že k leskovické tragédii nikdy nemuselo na konci války dojít a že byla, stejně jako postřílení již odzbrojených německých vojáků, jež vyprovokovalo brutální reakci SS, zbytečná !
 
(05.05.2023)