samedi 13 février 2021

Havlíčkův rok, 2021


Dne 12. listopadu 1851 byli v Kutné Hoře souzeni dva muži : novinář Karel Havlíček a jeho tiskař František Procházka. První psal články a druhý je rozmnožoval ...

Ti co se narodili po válce do zločinného komunistického režimu, prožívali sto let poté stejné cenzorní praktiky a obvinění vedoucí k politickým procesům, ke kriminálu anebo do exilu. Historie se opakuje.

V Jihlavě byli souzeni Brychta a Novák. Jeden opsal a rozmnožil zprávu o krvavém konci srazu východoněmeckých neonacistů na Ještědu a druhý mu k tomu půjčil svůj psací stroj. Oba byli odsouzeni nepodmínečně.*

Kutnohorský proces - Crédit photo : presse

Karel Havlíček Borovský (1821-1856) byl básník a novinář. Je považován za zakladatele moderní české žurnalistiky. Byl redaktorem Pražských novin, založil vlastní Národní noviny a časopis Slovan

Letošní "Havlíčkův rok" připominá, jak je důležité mít se na pozoru a nenechat dojít k tomu, aby v srdci Evropy vznikly další autoritativní režimy, ať už je jejich barva a ideologie jakákoliv.

_______

*/ Jakožto přítel rodiny jednoho ze souzených jsem měl do soudní síně přístup. Dana Němcová mi domluvila v Jihlavě schůzku s bývalým třebíčským profesorem, s nímž jsme společně průběh dvoudenního procesu zaznamenali, já pak vše přepsal na psacím stroji a předal Chartě 77.

Později mne pplk. Daniš z pražské Stb obvinil z podvracení republiky a u výslechu mi přečetl údajnou "výpověď z vězení" jednoho z odzouzených, v níž potvrzuje, že jsem do Jihlavy dovážel dokumenty Charty 77 a další "zakázané tiskoviny". 

(13.02.2021)