mercredi 19 décembre 2018

T.G.M. & Châtenay-Malabry

Tags : Châtenay-Malabry, MagazineVallée-aux-LoupsJean Longuet, Tomáš Masaryk

Une école élémentaire et un collège à Châtenay portent le nom de Thomas-Masaryk.


Jean Longuet, le 1 janvier 1918
Crédit photo : wikipedia

Jedna základní škola a jedno z collèges Châtenay, nesou jméno Thomas-Masaryk. Což není náhoda. Zásluhu na tom má fr. novinář a politik Jean Longuet (1876-1938), vnuk Karl Marxe, jenž byl v letech 1926-1938 radním Châtenay-Malabry a Masarykova osobnost mu byla sympatická.

Zmínka o názvu Châtenay se objevuje poprvé v roce 829, v polyptychu opata Sainte-Geneviève, Irminon, ve kterém se zmíňuje o "Castanetum cum ecclesia", Châtenay s jeho kostelem. - Read More

Kulturní historie města Châtenay-Malabry je spojená se jmény významných autorů, jako např. Voltaire, François-René de Chateaubriand, Armand Sully Prudhomme, Vladimir Jankelevitch, ad. - Read More


"Le mal de notre société ne vient-il
pas principalement du fait que l'on
ne se parle plus ?" - Jean-Michel Carré, cinéaste


Châtenay-Malabry jsem v polovině 90. let poprvé uvedl v život můj vzdělávací program en direction des jeunes, k němuž mne inspirovala knížka Martina Bubera Já a ty, a dokumenty jež - v podobném duchu - realizoval na jihu Francie s mladými delikventy filmový režisér Jean-Michel Carré

Ve středu mají ve Francii žáci základních škol volno. Cílem mého projektu bylo vytáhnout je z ulice, aby se nestaly obětí drogových dealerů a pouličních gangů. Něco je naučit. Prvním krokem, se souhlasem rodičů, byl zápis všech do městské knihovny pro mládež.

Ve skupině osmi dětí jsem měl hned v prvním roce jednoho jedenáctiletého chlapce ze zvláštní školy. Toho jsem si musel vybojovat, protože ředitel sociálního centra tvrdil, že se s ním pracovat nedá. Nakonec se však ukázalo, že "náš uličník" je ze všech nejnadanější. Práce ve skupině mu byla prospěšná. Což v průběhu školního roku konstatovala také jeho učtelka.


Châtenay-Malabry, 1996 - Crédit photo : Ken Seton

Od roku 2000 jsem tentýž projekt aplikoval u dětí a dospívajících z rodin uprchlíků v azylovém centru CADA, které spravoval pařížský CASP (protestanté), s rozšířením na informatiku (Photoshop). Později jsem jej doplnil o individuální kurzy určené dospělým. 

Všichni, včetně dětí, se naučili fotografovat, vyvolávat si č/b filmy a dělat z nich v laboratoři fotografie. Navrhnout a vyrobit si plakát, pozvánky a vystavit vlastní fotografie. Vyrábět příležitostná přání pro rodiče a kamarády. Zajímat se o kulturní dění a hlavně, chodit pravidelně do knihovny a číst.


(19.12.2018)