mardi 10 avril 2018

Josef Kainar v Paříži

Tags : Josef Kainar

Já bych si rád najal dům
Rent Party Blues 

Já bych si rád najal dům
kde bych mohl žít svým snům
celý stmělý
slepá okna v průčelí

S korouhvičkou na střeše
s půdou plné veteše
dům který čeká
až ho průvan pročeše

Ve sklepě bych našel dívku zazděnou
a tucet sudů starých vín
Zahrál bych si na harfu opuštěnou
a v erbu bych měl paví stín

Počítám s tím potajmu
že až ten dům pronajmu
oběsím se
samým štěstím na římse

Josef Kainar


Tuhle knížku mi poslal pražský Klub přátel poezie, jehož jsem byl dlouholetým členem, opravdu in extremis. To jsem ještě nevěděl, že 4. května příštího roku, když v Praze na Petříně pokvetou stromy, budu muset opustit československé území. - Jenomže... Kainara jim tu přeci nenechám ! *


"V tom absurdním životě si strašně hovím.
Potkávám totiž nové lidi, příběhy, nové nesnáze."

Josef Kainar

Couverture - Scan : Ken Seton

Josef Kainar : Stará a nová blues ; Československý spisovatel - Klub přátel poezie ; Praha 1984 ; 236 stran ; Ilustrace : František Hudeček, Jan Smetana, František Gross, Kamil Lhoták ; ISBN ; Cena : Neprodejná prémie

_______

* /  Na cestu do exilu - v Praze zaplombovaném kufru, zřejmě aby z něho neutekli zpátky do Čech - mě doprovázelo 30 dalších autorů. Mezi nimi fr. básník Robert Desnos, zemřelý v Terezíně. Všech jednatřicet knih bylo pečlivě prolistováno (jejich vázání důkladně proklepána) třemi agenty, dvěma muži a jednou ženou (ta se prezentovala coby celní úřednice), a poznámky v nich nalezené (číst s tužkou v ruce mám ve zvyku dodnes) mi byly nezákonně zabaveny.


(10.04.2018)