mardi 1 décembre 2020

Básník Karel Kryl


"Utichly továrny, utichly ulice,
usnuly hvězdy okolo měsíce a
z města celého v pozdní ty hodiny,
očí svých nezavřel jenom dům jediný,
Bartolomějská sedm." - Karel Kryl, Berlin, 1985

Krylovy písničky jsem poslouchal, pokud jsem potřeboval přespat ve skautském tajném bytě na Žižkově, z magnetofonu. Většinou byl byt prázdný a kluci tam měli k dispozici psací stroj, zásobu papírů a kopíráků. Pokud tam někdo z nich zůstal přes noc, spalo se po dvou na palandě a usínalo za zpěvu nežádoucích (Vysotskij, Hutka, ad.). 

U babičky a dědečka ve Frýdku kolem roku 1952.
Foto : Ludmila Šimonová

Repertoár Karla Kryla se také záhy dostal do zpěvníčků trampských osad a trampů samotářů.

Karel Kryl v 60. letech - Crédit photo : ČFTA

Později v exilu jsem se s Karlem Krylem potkal ve Svědectví. Vlastně jsme si jen podali ruce. Já se zrovna vracel do redakce z polední přestávky a on z ní právě odcházel. Mrzí mě, že jsem ho nepozval na skleničku, protože pak už jsem se s ním nikdy nesetkal. Básníci totiž umírají mladí.

(01.12.2020)