samedi 24 décembre 2016

"Dobrý den," řekl malý princ.

Na pražské knihovnické škole se Antoine de Saint-Exupéry celkem slušně vyučoval, jelikož se "aktivně podílel na boji proti fašismu" a nepatřil mezi francouzské surrealisty, jako byl básník Robert Desnos.* Komunistické cenzuře tudíž příliš nevadil. Odchodem z Čech jsem o všechny jeho knížky v českém překladu přišel a tak jsem vánoční dárek od dětí z Mikulova přivítal jako milou pozornost.

Couverture - Scan : Ken Seton

Antoine de Saint-Exupéry : Malý princ ; Nakl. Albatros, 14. vydání ; Praha 2014 ; 93 stran, ilustroval autor ; ISBN 978-80-00-03424-9 ; Cena : --

_________

*/ Přestože se Robert Desnos také aktivně podílel na boji proti fašismu - v únoru 1944 byl zatčen gestapem, prošel několika koncentračními tábory, aby pak v červnu 1945 zemřel v českém Terezíně - sbírka "Robert Desnos : Prostory spánku" byla v roce 1984 vydána a distribuována takovým způsobem, aby se téměř na nikoho nedostalo. Dva až tři exempláře knihy na jedno pražské knihkupectví...

Já jsem můj exemplář získal přes jednoho kamaráda knihkupce a bývalého spolužáka z knihovnické školy. Poté jsem dal knihu Daně Němcové, na níž se zrovna nedostalo.
Dnes mám tytéž Prostory spánku opět v mé knihovně, ježto mi je Dana poslala z Prahy do pařížské redakce Svědectví, kde jsem od roku 1985 pracoval.

V létě 1989 vznikla tetralogie photopoem : Hommage to Robert Desnos


(23.12.2016)