jeudi 4 février 2016

Inventory


První léta strávená ve Francii byla vcelku dobrá, neboť jsem pobýval v pařižské čtvrti, které se zlomyslně přezdívá buržoazní. To ovšem řiíkají zdejší misérables.
Nicméně, 7e arr. de Paris je čtvrť příjemná a vládne tam klid a mír. Jak je to pro život a práci důležité si člověk uvědomí, až když už je pozdě. Když se přestěhoval jinam, do některé z tzv. lidových čtvrtí metropole.

V Rue du Bac jsem bydlel v nárožním domě a naše ulice sousedila s Rue de Grenelle, v níž se nachází Hôtel Matignon a býval tam koňský řezník. Z druhé strany je Rue Saint-Dominique, kde jsem chodil do radniční knihovny. Je v ní také několik galerií a zbrojířství, kde mají lovecké pušky s umně vyřezávanými pažbami. Tradice.


Po bouři, pohled z mého okna, rue du Bac, 1987
Crédit photo : Ken Seton


Obě tyto sousední ulice vedou až k Esplanade des Invalides, kam jsem si v neděli ráno chodíval do parku číst a dělat korektury pro Svědectví. Kluci tam hrají na trávníku fotbal a jejich dědové na druhé straně Boulevard des Invalides hrají v pétanque.
Na Invalidech je výborné světlo, ideální pro fotografický portrét a módní fotografii.

Následující snímek je jedním z prvních, jež jsem pořídil v 6e arr. de Paris, kam se od nás šlo buď přes Rue de Sèvres, Boulevard Raspail anebo přes Boulevard Saint-Germain. Neděle ráno, před kostelem uzamčené kolo. Zbytek, zřejmě Mobylette AV3 někdo v noci odmontoval a ukradl.

"Když je to před kostelem, tak by to měla být svatokrádež," povídám jednomu z chodců, jenž se u mne zastavil.
Starý pán se usmál : "To je teď normální... bohužel," pokýval hlavou.


Svatokrádež v 6e arr. de Paris, 1985
Crédit photo : Ken Seton


Říká se, že zdi mají paměť. Možná se tím myslí zdi popravčí. Hanlivého nápisu na č. 96 Boulevard Raspail jsem si všiml poprvé v roce 1985. Dva roky poté jsem si řekl, že by bylo dobré ho vyfotografovat. Co kdyby zeď o paměť přišla ?
Zní to jako varování : "Francie Francouzům". Hned naproti se nacháFondation Alliance Française, kam chodí zahraniční studenti. 


Au 96 Bd. Raspail, Paris 1987 - Crédit photo : Ken Seton

(04.02.2016)